9.1.2013

Lupaan kautta kiven ja kannon, jos sanani syön, mörökölli minut vieköön

Mulla on ollut jo jonkun aikaa sellainen olo, että täytyis tehdä elämäntaparemontti. Tai siis on aivan pakko, koska näin ei voi enää jatkua. Oon koko ajan väsynyt, syön miten sattuu ja mitä sattuu ja muutenkin tähän on nyt joku tolkku tultava. Pitkän linjan prosessihan tämä on, mutta Roomaakaan ei rakennettu päivässä, joten oon luottavainen.

1. Ruokailu
 
Joku ruotu tähän elämään on nyt tultava. Painoa on helkutisti liikaa, mutta ennen kaikkea mun elämäntavat on aivan hirveät ja epäterveelliset. Välillä voin olla yli vuorokauden syömättä mitään, sitten syön jonkun karjalanpiirakan ja oon taas 12 tuntia syömättä ja sitten ahmin jonkun rasvaisen mättöaterian ja siitä tunnin päästä pussillisen karkkia. Oon menossa juttelemaan työterveyshoitajan kanssa syömisjutuista ja muusta, koska mulla ei itsellä oo riittävästi tietoa, miten soveltaa "normaaleja" ruokailutottumuksia tähän vuorokausirytmiin. Meen nukkumaan aikalailla siinä kuuden viiva kymmenen välissä aamulla ja herään kolmen viiva kuuden maissa illalla. Aamiainen on päivän tärkein ateria ja ennen nukkumaanmenoa ei saisi syödä raskaasti, mutta jos mä menen aamulla nukkumaan niin syönkö silloin sen päivän tärkeimmän aterian vai vedänkö munakokkelia naamariin vasta kuudelta illalla? Tarvin siis kipeästi henkilökohtaisen ja juuri mulle räätälöidyn ohjelman syömisen suhteen. Pelkkiin päivätöihin siirtyminen kun ei ole vaihtoehto vielä ainakaan muutamaan vuoteen.
 
foto

 
2. Koirat

Älkää käsittäkö väärin; mielestäni hoidan koirani erinomaisesti ja olen esimerkiksi Rebekasta koulinut varsin yhteiskuntakelpoisen yksilön ja niin tulen Armistakin kouluttamaan. Aina on silti varaa olla vielä vähän pitkäpinnaisempi, vieläkin aktiivisempi ja ylipäätään vieläkin parempi, mitä koirien kanssa tekemiseen tulee. Huomasin tässä joku aika sitten esimerkiksi, että vähään aikaan ainoat kunnon kosketukset Armiin on ollut niitä, kun pökin sitä pois kun se on kaahimassa hellalle tai tulossa sohvalle. Tämän huomion jälkeen oon oikein ottanut aikaa sille, että paijaan, silitän ja rapsutan sitä ja toinen on selkeästi tykännyt näistä hetkistä.

Lenkkeilynkin suhteen voi olla aina aktiivisempi. Faktahan on näiden koirien kohdalla se, ettei niin pitkää lenkkiä olekaan, ettenkö minä väsyisi aina ja joka kerta ennemmin kuin kumpikaan näistä karva-ahtereista. Aina voi mennä useammin lenkille ja käppäillä vielä yhden korttelin verran pidemmälle, mun perse pienenee ja koirilla lihakset senkus vahvistuu. :D



foto

 3. Koti

Oon erinomainen siivooja, mutta en hyödynnä riittävästi sitä taitoa kotona. Tavaraa kertyy vääriin paikkoihin ja itse siivoustakin tulee tehtyä turhan harvoin. Se on ihan tyhmää, koska siivouksen jälkeen tulee samanlainen euforinen olo kuin kunnon rääkkiliikunnan jälkeen. Nyt karsin kaikki turhat paperit ja roskat nurkista pois ja teen ylläpitosiivousta riittävän usein, ettei koti näytä räjähtäneeltä. Siistiin kotiin on kiva tulla ja siellä on kiva olla. Mitään kliinistä kotia en edelleenkään halua, mutta pölyä ja roinaa ei tarvi olla tässäkään osoitteessa.

foto


4. Liikunta

Liikun viikossa aika paljon, kun kävelen & pyöräilen työmatkat, teen fyysistä työtä ja lenkitän kaksi koiraa. Haluaisin silti jonkin säännöllisen liikuntajutun, jota teen siksi, että tulee hyvä olo, virkeä mieli ja jolla kunto kohenee. Totta kai koirien lenkittäminen täyttää kaikki kohdat, mutta onhan siinä silti ainakin pikkiriikkinen osa sitä, että sitä on pakko tehdä. Aina ei huvita eikä aina millään jaksaisi ja silti on mentävä. Mulla on käyttämättömiä liikuntaseteleitä vaikka kuinka paljon ja päätinkin vihdoin ja viimein ottaa itseäni niskasta kiinni ja ruveta käymään uimassa sekä vesijuoksemassa. Uimahalli on alle puolen kilsan päässä kotoa, joten ei tarvi pitkää matkaa rehata uimakamppeita.

foto


Sitten tietysti rentoutuminen, elämästä nauttiminen jne. on tärkeitä seikkoja, enkä niitä aio unohtaa tässä matkan varrella. Nyt on oikea aika laittaa elämä uusiksi. :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

- Kommentit
* Positiiviset ja negatiiviset
* Kysymykset

- Blogin kehittämiseen vinkkejä
* Luettavuus, kieli, tagit, kuvat etc.

- Postausideat
* Mistä Sinä toivoisit minun kirjoittavan?


Kiitos! :)